A weboldal tervezés és a fejlesztés is olyan feladat melyet általában erre szakosodott profi szakember vagy csapat végez. Nem lehetetlen az sem, hogy egyszemélyben valósítsa meg valaki az elképzeléseit – mint például a full stack fejlesztők és a “digitális nindzsák” -, de ehhez számos területen – pl.: grafika/design, marketing, szövegírás – is jeleskedned kell.
Mindenek előtt fontos tisztázni, hogy weboldal és weboldal között hatalmas különbségek lehetnek megjelenést, funkciókat és főként a használhatóságot, valamint a hatékonyságot tekintve. Napjainkban rengeteg olyan egyszerűsített megoldás létezik mellyel Te magad is össze-legózhatsz egy weboldalt ha sürgős, ha spórolsz, vagy ha nem akarod másra bízni stb.
Nem szabad azonban elfelejteni, hogy önmagában az, hogy valami megjelenik a domain címedet beírva nem jelenti azt, hogy a céljaidat is el tudod érni vele. Ezért fontos, hogy a weboldalakat meghatározott irányelvek mentén tervezzük meg és készítsük el. Gondolj csak bele: attól, hogy van egy autód ami elvisz A-ból B-be még nem lesz alkalmas arra, hogy versenyeken indulj vele. Vállalkozóként a weboldaladnak viszont 100%-ban versenyképesnek kell lennie, másként a felhasználó bezárja és lehet, hogy ezzel egy potenciális ügyfelet veszítesz. Ez olyan tényezőkön múlik mint például a betöltés sebessége, a jól megválasztott színek, az olvashatóság és a logikus felépítés. De ne szaladjunk ennyire előre, beszéljük egy kicsit az időgazdálkodásról!
Mérlegelj, hogy mi éri meg jobban!
Az időgazdálkodás vagy angolul time management egy vállalkozó és egy munkavállaló életében is egyaránt fontos. A munkavégzés során – ahogy minden egyéb területen is – döntéseket kell hoznunk melyek hatással lesznek a későbbi eredményeinkre ezért lényeges, hogy ezek meghozatalakor körültekintően járjunk el.
Sok előnye lehet annak, ha úgy döntesz, hogy magad csinálod a weboldal tervezést és akár a kivitelezést is. Pénzt spórolhatsz és nálad lehet a teljes kontroll. Ha még nem csináltál ilyet, akkor természetesen számolnod kell azzal, hogy a szükséges tudást előbb meg kell szerezned. Ezen a ponton azonban fontos tényező kerül a képletbe, ami nem más mint az idő.
Mérlegelned kell, hogy az az idő, melyet a különböző feladatok elvégzéséhez szükséges tudás megszerzésére fordítasz, megéri-e rövid és hosszútávon a kiszervezés költségével szemben – hiszen ezt a szabadidődből veszed el. Fontos kérdés, hogy csak megérteni, átlátni szeretnéd a területeket vagy gyakorlatban is használni a megszerzett tudást és weboldalakat készíteni? Nézzük meg példákkal, hogy mit jelent ez a gyakorlatban:
Ha Te magad szeretnél weboldalt készíteni:
Ha úgy döntesz, hogy egyedül csinálod vagy akár üzletszerűen is weboldal készítéssel szeretnél foglalkozni, akkor javaslom, hogy mélyebben is ásd bele magad a weboldal tervezést és -készítést érintő különböző témákba mint például képszerkesztés, UI/UX design, szövegírás és online marketing. Nem feltétlenül kell Photoshop vagy Illustrator gurunak lenned, viszont számíthatsz rá, hogy olyan alapvetőnek számító dolgok mint pl.:
- egy kép átméretezése vagy tömörítése,
- egy objektum körbevágása,
- képek átszínezése
- és vektoros grafikák (pl.: logók, illusztrációk, layout tervek) kezelése
az általános feladatok közé fognak tartozni, szóval egy alap szintű grafikai tudás elengedhetetlen a témában. Meg kell tanulnod a tárhely- és a domain vásárlás folyamatát, ezek beállítását, és ha WordPress-el dolgozol akkor annak telepítését és kezelését. Amikor ezeken túl vagy akkor érdemes valamilyen oldalépítőt használni amely lehetővé teszi, hogy kódolás nélkül készíthesd el a designt. Ilyen például az Elementor – a jelenleg elérhető legjobb oldalépítő a piacon – melynek segítségével az egyszerű landing pagektől kezdve a webáruházakon át, egészen az automatizált dinamikus rendszerekig mindent meg lehet valósítani – feltéve, hogy ért hozzá az aki a monitor előtt ül.
A designt illetően nem ér véget a weboldal készítés, hiszen ma már külső szolgáltatásokat is tudnia kell bekötni annak aki ezzel foglalkozik. Ilyen például a Google Analytics, a Mailchimp, a Facebook Pixel, és érdemes tisztában lenni az SEO – azaz kereső-optimalizálás – alapvető lépéseivel is.
Ha kiszervezed a tervezést és fejlesztést:
Ha kiszerveznéd a feladatokat – vagy azok egy részét – akkor is fontos, hogy átlásd a tervezési és fejlesztési folyamat lépéseit. Nem kell profivá képezned magad minden egyes érintett területen, viszont kétségtelenül hasznodra válik és jobb ügyfél, jobb vezető válhat belőled ha érted, hogy melyik szakember mivel foglalkozik pontosan, kitől mit várhatsz el, milyen eredményekre számíthatsz.
Az egyik ilyen kiemelten fontos tudnivaló például az, hogy a webdesigner nem feltétlenül grafikus, és visszafelé ugyanez igaz. A UI/UX design – mely a felhasználói felületek tervezésével foglalkozik – egy teljesen különálló szakma. Egészen más szoftvereket és eljárásokat használnak a UI/UX designerek mint például egy logókat és nyomdai anyagokat tervező grafikus, de nem csak ebben van eltérés. Tudom, első hallásra nehéz ezeket külön kezelni hiszen mindkettő “design”, de hidd el, tényleg érdemes észben tartani, hogy a két szakma nem ugyanaz.
Persze mindig vannak átfedések, de alapvetően érvényes a következő szabály: a grafikussal a logódat, névjegyedet terveztesd, míg a weboldalad vagy alkalmazásod megtervezését bízd egy UI/UX designerre! Mindkét illető értékelni fogja, hogy ismered a szakmai különbségeket és felkészülten, célirányosan keresed meg őket az elképzeléseiddel.
Személyes meglátásom szerint kizárólag egy darab, saját weboldal készítése céljából nem feltétlenül éri meg az a sok-sok órányi tanulás mely ahhoz szükséges, hogy olyan végeredmény szülessen amire büszke lehetsz. Sok esetben esetben jobban megéri kiszervezned a feladatot melyhez figyelmedbe ajánlom weboldal készítés, webáruház készítés és üzletfejlesztés szolgáltatásainkat.